Exphil for sosialfag

Exphil for sosialfag
Exphil for sosialfag
Bokmål • Heftet
Exphil for sosialfag
Utsolgt, kommer ikke igjen

Produktinformasjon

  • ISBN/varenr.: 9788215023403
  • Læremiddelform:
  • Språk: Bokmål
  • Klassetrinn:
  • Innbinding: Heftet
  • Fag:
  • Utgitt: 14.07.2014
  • Læreplan:
  • Utgave: 1
  • Medvirkende: Jon Vegard Hugaas (red.)
  • Forlag/leverandør: Universitetsforlaget
  • Antall sider: 362
  • Bokgruppe: 2.1.7
  • Vekt: 0.668000
Vis all produktinformasjon Vis mindre
Antologi med velskrevne introduksjoner til emnene i ex.phil for sosialfag.
Denne boken er laget for Examen philosophicum på sosialfagene. Sosialfagene er unge fag i den akademiske verden. Men den praksis og de verdimessige spørsmålene som er sentrale i utdanningene, har dype historiske røtter - særlig i filosofien. Det forberedende studiet i filosofi har som ambisjon å gi studentene økt forståelse både for sosialfagenes egenart, og for deres normative og verdimessige grunnlag og formål. Kunnskap om den filosofiske dimensjonen ved sosialfagene er viktig for å utdanne sosialarbeidere med god dømmekraft.

Boken inneholder en samling velskrevne introduksjoner til de ulike emnene i exphil for sosialfag og er lagt opp i tre temabolker. En introduksjon viser hvordan emnene står sammen med hverandre.

Del 1. Kunnskapsteori og vitenskapsfilosofi
Hva er filosofi?
Hva kan vi vite?
Hva er vitenskap?
Hva er forståelse?

Del 2. Moralfilosofi, etikk og menneskesyn
Hva er mennesket?
Etikk, moral og verdier
Etisk argumentasjon
Normative etiske teorier
Forskjells- og likebehandling på grunnlag av kjønn, rase og etnisitet

Del 3. Politisk filosofi og sosialfilosofi
Naturtilstand og kontraktteori
Politisk frihet
Politisk rettferdighet

Forfatterne har solid erfaring både som exphil-lærere og som lærebokforfattere: Roar N. Anfinsen, Erik Christensen, Kjersti Fjørtoft, Kjell Eyvind Johansen, Trygve Lavik, Jørgen Pedersen, Lars Fr. H. Svendsen, Simo Säätelä og Arne Johan Vetlesen. Redaktør er Jon Vegar Hugaas, førsteamanuensis i filosofi ved Institutt for sosialfag, Universitetet i Stavanger.
Vis hele omtalen Vis mindre