Hva foregår i norsktimene?

utfordringer og muligheter i norskfaget på ungdomstrinnet
Hva foregår i norsktimene? : utfordringer og muligheter i norskfaget på ungdomstrinnet
Hva foregår i norsktimene? : utfordringer og muligheter i norskfaget på ungdomstrinnet
Bokmål • Heftet
Fritatt mva.
Hva foregår i norsktimene?
utfordringer og muligheter i norskfaget på ungdomstrinnet
Bestillingsklar

Produktinformasjon

  • ISBN/varenr.: 9788215033068
  • Læremiddelform:
  • Språk: Bokmål
  • Klassetrinn:
  • Innbinding: Heftet
  • Fag:
  • Utgitt: 15.05.2020
  • Læreplan:
  • Utgave: 1
  • Medvirkende:
  • Forlag/leverandør: Universitetsforlaget
  • Antall sider: 221
  • Bokgruppe: 2.1.5
  • Vekt: 0.433000
Vis all produktinformasjon Vis mindre
Forskere har fulgt norskundervisningen i 50 ulike klasserom. Denne boka gir et unikt innblikk i hva som faktisk foregår i norskfaget på ungdomstrinnet.

Det er utgitt mange bøker om prinsipper for god norskundervisning, men vi vet lite om hva som faktisk foregår i norsktimene. I denne boka viser forfatterne både hvordan undervisningen gjennomføres og hvordan elevene oppfatter norsktimene. Boka bygger på LISA-studien (Linking Instruction and Student Achievement), en omfattende videostudie av norske klasserom. Forfatterne viser med en rekke praktiske eksempler hva som er vanlige undervisningsformer i dagens norskfag, og vurderer dette opp mot forskningsbaserte kriterier for god undervisning. Både forbilledlige eksempler og ubrukt potensial i norskundervisningen blir diskutert. Elevene kommer også til orde gjennom en spørreundersøkelse om hva som skjer i klasserommet.


«Er boka av interesse for norsklærerne de henvender seg til? Jeg mener absolutt at den er det. Formen gjør den tilgjengelig og anvendelig. I tillegg til å gi et spennende innblikk i klasserommene gir den innsikt i nyere teori og forskning. [...] Her vil leseren kunne kjenne seg igjen, bli begeistra og utfordra. Boka fremtvinger refleksjon og ansporer til diskusjon, egenskaper som gjør den særlig interessant å ta inn i skolens utviklingsarbeid.» Marion G. Stavsøien, Norsklæreren nr. 3, 2020.
Vis hele omtalen Vis mindre